Staat van moderne dans in Polen

Een aantal keren heb ik het Dans Platform in Polen bezocht. Dat is een presentatie en overzicht van de hedendaagse dans in dat land. Ik schreef daar een aantal blogs over. Ook over achtergrond van dans in Polen en voorstellingen die ik zag.

Dans met een wasmachine omdat moeder er niet is en een solo over de veelzijdige vrouw

Het Internationaal Dans Festival in Lublin, Polen, nu al de 29e editie, is een mooie gelegenheid om een beter beeld te vormen van dans in het oosten van Europa. Naast voorstellingen uit westerse landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje ligt de nadruk dit jaar op Schotland. Maar er is ook veel dans uit Polen, Oekraine, Georgië en Litouwen. Een kleine impressie: Greta Grinevičiūtė met ‘Dance for a washing-machine and a mother’ en Circe Platform met ‘Until the Tongue Speaks’.

Lees meer »

Bij het Scottisch Dance Theatre kruipen de dansers als vogels uit het nest om voor het eerst te gaan vliegen

De openingsscène van ‘The Flock’ van het Scottisch Dance Theatre is een visueel pareltje. Negen dansers staan met het gezicht naar het publiek, de armen gespreid. Ze imiteren het gedrag van vogels die aanstalten maken om te gaan vliegen. Een danser springt op, vaker springt iedereen, synchroon. Een ander spreidt de armen, een derde zakt door de knieën om daarna de armen wijd te spreiden in een poging om op te stijgen. Tevergeefs.

Lees meer »

Dansen op rollerskates, met loopkrukken in de hand, wat een prachtige vondst

In ‘Within a Thousand Suns’ dragen de twee performers rollerskates. Ze snellen behendig met de wieltjes over de houten vloer, draaien om hun as, draaien om elkaar en vouwen hun lichamen in uiteenlopende vormen. Gehoekt, voorovergebogen, achterover hellend, kort even de benen wijd uit elkaar, een arm in de lucht. Het is een spannend onregelmatig idioom dat voortdurend verandert en groeit.

Lees meer »

‘Exit&Exist’ is als een mokerslag. Het verdriet en de veerkracht van Oekraïne resoneert

De realiteit komt keihard binnen bij ‘Exit&Exist’ van Olha Kebas uit Oekraïne. In deze verhalende dansvoorstelling overheerst de donkerte als gevolg van de wrede invasie van de Russen in het buurland. Wat doet oorlog met mensen die niets liever willen dan doorgaan met hun leven? In het stuk is verdriet voelbaar, onmacht, twijfel, boosheid, ook hoop, het belang van familie en omkijken naar elkaar. En wat is waar in oorlog? Wat kun je geloven en wat niet?

Lees meer »

POOLSE DANS GEEFT STEENKOLENSTAD KLEUR (1)

Vluchtelingen, Europese Unie, opkomst van extreemrechts: hedendaagse dans in Polen kijkt met verbazing naar de veranderende samenleving. De gezelschappen laten zich er gretig door inspireren. Dat bleek tijdens het Pools Dans Platform 2017 in Bytom, een bedompte staal- en steenkolenstad in Silezië. Een analyse gezien door Nederlandse ogen.

Lees meer »

POOLSE DANS GEEFT STEENKOLENSTAD KLEUR (2)

Het Pools Dans Platform 2017 in Bytom toonde de meest belangrijke voorstellingen uit het Poolse danslandschap. Maatschappelijke onderwerpen keerden terug in het actuele werk van de geselecteerde choreografen, dansers en gezelschappen. Zo’n platform is een buitenkansje om een goede impressie te krijgen van wat in Polen wordt gemaakt. Dat is erg uiteenlopend. En nee, het was niet allemaal even best. Het vervolg van de analyse gezien door Nederlandse ogen.        

Lees meer »