Dansen op rollerskates, met loopkrukken in de hand, wat een prachtige vondst

Gepubliceerd op 9 november 2025 om 12:20

In ‘Within a Thousand Suns’ dragen de twee performers rollerskates. Ze snellen behendig met de wieltjes over de houten vloer, draaien om hun as, draaien om elkaar en vouwen hun lichamen in uiteenlopende vormen. Gehoekt, voorovergebogen, achterover hellend, kort even de benen wijd uit elkaar, een arm in de lucht. Het is een spannend onregelmatig idioom dat voortdurend verandert en groeit.

Deze voorstelling is niet alleen spectaculair, het is artistiek gezien erg verrassend. Rollerskates in een hedendaags dansduet biedt ongekende kansen, zo bewijzen de performers Oktawia Ścibio en Samory Ba. En dan zijn de loopkrukken die ineens tevoorschijn komen nog niet eens besproken.

Schaatskunstenaar

De twee performers vormen het gezelschap Slippery Art Project dat is gevestigd in Frankrijk. Oktawia Ścibior is een schaatskunstenaar en choreograaf, geboren in Warschau. Ze was lange tijd een wedstrijdschaatsster op hoog niveau. Na haar sportcarrière trad ze op in traditionele schaatsshows. Via het Canadese gezelschap Le Patin Libre ontdekte ze de mogelijkheden van het hedendaags schaatsen. Nu verkent ze met Samory Ba de artistieke mogelijheden van het performen op rollerskates. Die mogelijkheden zijn verrassend, zo blijkt bij het bijzondere ‘Within al Thousand Suns’.

Samory Ba is een Franse schaatskunstenaar en choreograaf van Senegalese afkomst. Hij was een internationaal topschaatser en danste bij gerenommeerde ijsshowgezelschappen. Zijn fascinatie voor de choreografische mogelijkheden van het schaatsen inspireerde hem om de op zoek te gaan naar wegen om de artistieke kracht van schaatsen te vergroten. Hij is een van de oprichters van Le Patin Libre, dat gezelschap ontstond in 2010.

Fascinerend om naar te kijken

‘Within a Thousand Suns’ maakt erg nieuwsgierig naar de kansen die schaatsen bieden voor de wereld van hedendaagse dans. In deze voorstelling die op uitstekend niveau wordt uitgevoerd, blijkt dat het stuk in niets lijkt op traditionele ijsshows met pirouettes en sprongen om het publiek in vervoering te brengen, dit is waarachtig hedendaagse dans. Het bewegingspatroon is prachtig vormgegeven, fascinerend om naar te kijken en onwaarschijnlijk knap uitgevoerd. Het is geen sinecure om op wieltjes en in sneltreinvaart de lichamen meerdere kanten op te buigen, meermaals ook synchroon.

Licht is boeiend gebruikt

De voorstelling bestaat uit drie delen. In het eerste stuk met in het begin een duistere, instrumentale deun die de ambiance bepaalt, ontdekken de spelers de ruimte en tonen meer en meer de bewegingen die ze in petto hebben. De muziek verandert, is soms meerstemmig en bepaalt de sfeer. Het gebruik van licht is boeiend en voegt veel toe aan de performance. Zo is er een scène waarbij uitsluitend de silhouetten van de twee dansers zijn te zien. Dat doet een beetje denken aan een schimmenspel zoals het Indonesische Wajang. De expressie op de gelaten is dan niet zichtbaar, maar de open monden openbaren de enorme inspanning die de twee verrichten.

Skaters met krukken

In het tweede deel van het drieluik komen de skaters op met krukken. Het contrast tussen een loopkruk die doorgaans wordt gebruikt door iemand die slecht ter been is en de explosiviteit van deze skaters is al groot, maar meteen wordt duidelijk dat de performers met deze hulpmiddelen nog veel meer mogelijkheden hebben om te bewegen. Ze kunnen zich erop afzetten en de benen in de lucht werpen, balanceren op de krukken, maar nog meer kunnen ze de benen wijd spreiden waardoor ze als vanzelf over de vloer glijden. Ook de schaduwen op de achterwand bieden steeds fraaie beelden.

De choreografie, de techniek, de muziek en het licht, al deze elementen maken ‘Within Thousand Suns’ tot een adembenemende ervaring. Bovenal maakt het erg nieuwsgierig naar de ontwikkeling die skates binnen de danswereld teweeg kunnen brengen.

 

Gezien: Internationaal Dansfestival in Lublin

FOTO'S: @Piotr Jaruga