Hier vind je recensies die ik schreef. Het is een selectie, af en toe komt er een bij. Op de site met blogs lees je mijn persoonlijke ervaringen.

Bos met totems, idolen en kwetsbare mensen

Het is kijken naar veel moois. De beelden in het bos spreken voor zich, vertellen een sterk, eigen verhaal. Lustwarande, de jaarlijkse buitenexpositie in sterrenbos de Oude Warande in Tilburg, heeft doorgaans een grote mate van abstractie. Dit jaar zijn de beelden vaak figuratief,  herkenbare afbeeldingen van mensen en wezens. Eh, dat wil zeggen, dat lijkt zo op het eerste gezicht, want deze prachtige expo is gelaagd, heeft diepgang, stroomt over van betekenis, en oogt toch laagdrempelig en toegankelijk.

Lees meer »

Bij Toneelhuis wacht je graag op Godot

De tekst is geweldig, de acteurs zijn geweldig. Tel daarbij op dat Toneelhuis Olympiade Dramatique 'Wachten op Godot' speelt in een immens grote en bovenal lege loods, dan klopt werkelijk alles. Deze voorstelling is een parel en ontzettend goed gespeeld. Timing, wisseling van drama naar slapstick, beresterk.

Lees meer »

Cowboys willen naar buiten. Als vanouds

Reshuffle the Deck, de titel verwijst naar opschudden, naar een kentering, naar vernieuwing. United Cowboys, het performance-gezelschap uit Eindhoven, toont waar het al jaren goed in is. Reshuffle the Deck een krachtige melange van dans, beweging, chaos, beeldende kunst, muziek en film waarbij het handig zou zijn als de toeschouwer ook ogen in de rug zou hebben. Maar nieuw, nee, dat is het niet.

Lees meer »

Nick Cave, meesterlijk op Best Kept Secret

Wat een energie, wat een performer. Mogelijk zijn alle concerten van Nick Cave onvergetelijk, zijn optreden als afsluiter van Best Kept Secret 2022 was dat in ieder geval. Van de eerste tot de laatste song. White Elephant, Bright Horses, Tupelo, From Her To Eternity, de zanger ranselt ze in je gezicht, fluistert ze in je oor.  Hij hypnotiseert, professioneel, met onmetelijke kracht, menselijk, met intense warmte. Magistraal en ontiegelijk aangrijpend.

Lees meer »

Alle mensen doen ertoe. De 821 van Anna zeker

Een vrouw, werkend bij een interwinkel, stuurt anoniem vijf keer hetzelfde boek naar een man die ze niet kent. Hij had het niet besteld, begon te lezen en moest huilen. Het is een fascinerend gegeven dat het plot van een roman zou kunnen zijn. Niet bij Anna van der Kruis. Zij schreef in haar boek 821 mensen die er ook toe doen. ultrakorte portretjes, inkijkjes, van zoekende, onzekere, sombere mensen die direct je hart binnenwandelen.

Lees meer »

'Tender Men' is liefdevol, teder en kwetsbaar

Een aanraking tussen mannen, zomaar, zonder bijbedoeling. Het ene moment teder, vaak speels, soms hard en agressief. In de dansvoorstelling Tender Men van de choreograaf Koen DePreter spelen zijn dansers met nabijheid tussen mannen. Dat leidt tot een licht en hoopvol caleidoscopisch stuk met de krachtige boodschap dat kwetsbaarheid en tederheid tussen mensen het winnen van destructie.

Lees meer »

'Kontakthof ' is topstuk in museum van de dans

Het is een stuk uit 1978. Zo'n 43 jaar geleden maakte de Duitse choreograaf Pina Bausch haar 'Kontakthof', een voorstelling met elf dansers, elf danseressen in een soort parochiezaal. Die strakke zaal heeft een hoog podium waarvan de gordijnen zijn gesloten. De dansere bewegen door de zaal, individueel, dan weer als groep, en even vaak zitten ze op houten stoelen die tegen de muren staan.De mannen in pak, de dames in niet al je sjieke japonnen.

Lees meer »

Verhaal over drie dode broers mist diepgang

'Tijdelijk verblijf', is de titel van het nieuwe boek van Vrouwkje Tuinman. Haar boek is uitgebracht n de reeks Brabant Boek Presents. Elk jaar een boek van een Brabantse schrijver is het idee daarachter.  Dat initiatief is lovenswaardig. Dat de auteur heeft gekozen voor een hartverscheurend, werkelijk gebeurd Brabants onderwerp is dat ook. De uitvoering valt tegen. Het verhaal wordt gehaast verteld. De schrijfster scheert langs de gebeurtenissen. Daardoor is het oppervlakkig, zonder dat diep in de karakters van personages te duiken.

Lees meer »

Een gedanst pamplet voor verdraagzaamheid

De geschiedenis herhaal zich. Even lijkt het rustig, leven de mensen met enige tolerantie naast elkaar, maar gaandeweg laait de haat en onderdrukking weer op, staan groepen recht tegenover elkaar, hitsen de machtswellustelingen en politici het volk op.

Lees meer »

Bij Rémi Luchez ziet balans er zo eenvoudig uit

Het oogt virtuoos, ook klein en subtiel .En het is nog grappig en absurd ook. Het ziet er zo gemakkelijk en ontspannen uit wat evenwichtskunstenaar Rémi Luchez in de voorstelling 'L'Homme Canon' aan zijn publiek voorschotelt. je zou bijna vergeten hoe razendknap het is om de balans te bewaren.

Lees meer »

Een organisme met vier benen, vier armen. Duizelingwekkende acrobatiek op Circolo

Kan dat nog boeien? Een show van twee acrobaten, een uur lang? Is niet alles al gedaan? Nee, dus. Integendeel, zo blijkt op circusfestival Circolo in Tilburg. In 'Through the Grapevine' laten performers Alexander Vantournhout en Axel Guérin zien dat ze hun lichamen kunnen samenvoegen en vouwen tot één bewegend organisme van vlees en bloed. En in het duet 'Cuir' tonen de acrobaten van Un Loup Pour L’Homme dat ze de grenzen van het lichaam met gemak en vernuft weten op te rekken.

Lees meer »