Ze bespeelt de klassieke harp én de elektrische harp, solo, ook in grote orkesten als het Philharmonic Orchestra Flanders. Dat doet ze op hoog niveau. Toch is de Tilburgse harpiste Michelle Sweegers (27) een paar keer per jaar verplicht om vals te spelen. Dat doet ze als bij het populaire tv-programma Maestro in het grote orkest zit en de onervaren gelegenheidsdirigent er een potje van maakt. Zondag 26 oktober komt de harpiste naar Reeshof met haar soloconcert Harptasia. Loepzuiver, ongetwijfeld. Ze is vastberaden haar veelzijdigheid aan het publiek te laten horen.
De populariteit van de harp groeit, zo weet Michelle Sweegers. Ze geeft er les in en ziet tijdens open dagen dat kinderen verliefd worden op het instrument. Dat overkwam de Tilburgse zelf ook. Als meisje van zes jaar ging ze met haar ouders naar een open dag bij Factorium in Tilburg. Ze droomde ervan om viool te spelen. Maar pal naast het lokaal voor vioolles klonk het geluid van de harp. Ze raakte verslingerd. “Een pluk op een snaar en de harp klinkt meteen goed. Bovendien kon ik mijn armen om een harp slaan, net als bij een knuffel.”
Raggen op de harp
Nooit had ze het idee dat ze beroepsmuzikant zou worden, maar inmiddels rijgt ze de concerten aan elkaar. Opvallend: ze speelt niet alleen het klassieke repertoire - ze is fan van Franse componisten als Fauré, Debussy en Salzedo - maar evengoed metal en rock.
Raggen daar houdt ze van en dat kan op een harp. “Mijn broer Tom speelt elektrische gitaar, dus ik ben opgegroeid met Iron Maiden en Metalicca. Die muziek speelden we samen, hij op gitaar, ik op harp. Deze zomer heb ik filmpjes geplaats op TikTok waarbij ik rocknummers speel en mijn volgers verzoekjes laat indienen. Omen van The Prodigy is een half miljoen keer bekeken, Fear of the Dark van Iron Maiden meer dan een miljoen keer. De volgers zijn verrast dat je die muziek met een harp kunt spelen.” Ze zou graag een keer met een band of dj op het podium willen staan. Op Tomorrowland of in 013, de harpiste kijkt uit naar nieuwe uitdagingen. “Roadburn, graag.”
Ook eigen composities
Terug naar de muziek van haar favoriete klassieke componisten. Die bepaalt nog steeds een deel van haar repertoire, al maakt ze ook eigen composities. Op haar twaalfde jaar ging Michelle Sweegers naar de Academie Muzikaal Talent in Utrecht. Ze had de docent bij toeval ontmoet tijdens een kampeervakantie in Frankrijk en werd uitgenodigd voor auditie. Daarna meldde ze zich bij het Conservatorium in Antwerpen en ging op kot. Ook studeerde ze een jaartje in Lyon. Op haar 22ste studeerde de Tilburgse af. Dat ze talent heeft, bleek ook op het Prinses Christina Concours, daar ging ze met de tweede prijs naar huis, met een optredens bij De Wereld Draait Door tot gevolg.
Ze deed tijdens haar opleiding ervaring met het geven van concerten. Nu speelt ze solo, ze vormt een duo met klarinettiste Jooske van Andel en speelt in orkesten. Ze kijkt met plezier terug op een tour door Europa met een Morricone-programma , zo speelde ze onder meer in 02 in Londen. Het orkest speelt muziek uit films waarvoor Ennio Morricone de muziek heeft gecomponeerd.
Muziek van films Ghibili
“Dat was fantastisch. De zoon van Morricone dirigeerde ons. Ik speelde ook in Avatar in Concert en de Our Planet tour. Dit jaar speel ik in de concerttour met muziek uit de films van Ghibili, dat is de Aziatische tegenhanger van Disney. Bovendien starten in november weer de opnamen van Maestro. Mijn derde seizoen. Het is erg leuk dat ik elke keer mag terugkomen. Het is lastig spelen, want we moeten het stokje van de dirigent volgen. Als die de fout ingaat, dan zou het orkest dat eenvoudig kunnen oplossen, maar dat mag dus niet. Als het stokje te snel gaat is het moeilijk om het tempo bij te houden.”
Een eigen kinderboek
Michelle Sweegers heeft ook een passie voor theater, schrijven, vertellen en sprookjes. Die interesse kwam tot bloei toen ze op haar zestiende tijdens een jazzworkshop met harpisten een optreden zag van Deborrah Henson-Conant. “Zij had een harp om haar middel gebonden, liep rond, speelde, zong en vertelde, net als een troubadour. Zo vet, dat je kunt lopen met een harp, er ging een wereld voor me open. Ik ging meteen sparen, heb zo’n harp gekocht en ben gaan experimenteren.” Dat leidde tot een sprookjesboek en een theatervoorstelling voor kinderen.
Het idee voor de theaterproductie De Goudboom ontstond al op het Conservatorium in Antwerpen. “Door corona kon die niet gespeeld worden. Daarna kwam het boek uit en een cd met liedjes. Ik heb het sprookje zelf geschreven. Het boek gaat over een magisch bos waar de Goudboom, de mooiste boom, wordt bedreigd. Die kan worden gered als alle vier de elementen: water, aarde, vuur en lucht worden verzameld.”
Met hulp van de overbuurvrouw
Het idee voor een theatervoorstelling bleef broeien. De overbuurvrouw van Michelle Sweegers, een actrice, stimuleerde de harpiste om het plan door te zetten. Het stuk is ontwikkeld in Tilburg, met steun van het Makershuis, en wordt nu gespeeld op scholen en in kleine theaters in het land. De Tilburgse speelt dan op twee harpen en vertelt. Op het podium werkt ze samen met zanger Sam Eggenhuizen. “Het is geweldig om te zien hoe kinderen reageren en meeleven.”
In Reeshof, op uitnodiging van Backstage Bridges, speelt ze in oktober haar programma Harptasia. Met dat concert geeft ze de aftrap van een reeks klassieke concerten in Reeshof. De organisatie van de succesvolle bluesconcerten bij Backstage verbreedt de programmering met klassiek, jeugdtheatervoorstellingen, tributes en cabaret.
Vingers snel over de snaren
Michelle Sweegers bespeelt tijdens Harptasia de klassieke harp en de elektrische harp. “Ik begin met datgene wat mensen verwachten, het klassiek repertoire, het wauweffect, het gevoel van goh die vingers bewegen wel heel snel over de snaren. Dat staat dicht bij het beeld dat mensen van de harp hebben. Toch worden ze verrast, want in het klassiek spectrum is veel variatie. Na de pauze speel ik op de elektrische harp onder meer Primavera van Einaudi. Forrest Gump van Alan Sivestri en een nummer als Stand by me van Ben E. King. Dat is muziek die het publiek kent, maar ik doe dat dan met zodanige twist dat de mensen ervaren dat die nummers op een harp heel anders klinken.”
Harptasia, Michelle Sweegers, Backstage Classic, Kerkenbosplaats 1, 5043 RX, zondag 26 oktober, aanvang: 15.30 uur
FOTO'S: Studio byMarije., Portret met elektrische harp: Nikos Kaffes, Foto voorstelling: collectie Michelle Sweegers.