Beeld van muzikant bij poppodium 013. Voor iedereen die zich inzet voor muziek in de stad

Al die concerten in de stad, bij 013, bij Paradox, bij Hall of Fame, Little Devil, Heyhoef Backstage, De Boemel, Cul de Sac. En al die muziekfestivals in de stad, nu en in het verleden: Mundial, Traces, Incubate, Roadburn, om er enkele uit te lichten. Wat zijn die evenementen een verrijking en wat zijn daar veel mensen bij betrokken. Laat ik met de deur in huis vallen:  de mensen die zich daar voor inzetten of hebben gedaan, verdienen een enorme pluim.

Wat zeg ik, een mooi kunstwerk. Bij 013, de poptempel van Tilburg, op de prominente plek waar nu die drie containers staan. 

Die hoek bij 013. Komend vanaf de Korte Heuvel, te voet, op de fiets, zie je de contouren van de populaire poptempel al van verre, maar kom je dichterbij dan bots je tegen drie lelijke afvalcontainers. Vanuit de Sint Josephstraat hetzelfde verhaal.

Het is belangrijk om afval te verzamelen, zeker, natuurlijk, doen. Maar zet die afzichtelijke bakken alsjeblief ergens anders neer. Ze staan nu op zo'n bijzondere plek. Een plek die een betere invulling verdient.

Het PopHuis

In mijn ogen is het een prachtige, markante  plek voor een blikvanger: een beeld, figuratief of iets abstracter, van een muzikant (met een gitaar). Zo'n beeld verwijst naar het rijke muziek- en popleven van de stad en accentueert dat in de naburige poptempel geweldige concerten zijn. En of het beeld van die muzikant een man is, een vrouw, allebei, daar weet een kunstenaar wel raad mee. Het moet wel groot zijn, vier, vijf meter hoog.

Tegendraads

Het idee borrelde weer op toen Fons van Iersel, ik mocht hem heel graag, overleed. Hij zette zijn schouders onder Noorderligt, onder 013, onder de Rockacademie en de laatste tijd liep hij het vuur uit zijn sloffen voor het PopHuis. Hij ademde rock en ging als een rocker te werk. Stevig, vol passie, onverschrokken, rebels, tegendraads. 

Zou er dan op die plek bij 013, een standbeeld voor Fons moeten komen, vroeg ik me kort af. Het antwoord kwam onmiddellijk. Nee. Ik ken Fons goed genoeg om te weten dat dat het laatste is wat hij zou willen.

Natuurlijk wilde hij waardering, wie niet. Maar liever bleef hij op de achtergrond en wees vol overtuiging naar al die professionals en vrijwilligers die een concert of een festival mogelijk maken. De enthousiastelingen bij de ticketverkoop, achter de bars, bij de toiletten, de technicus, geluid, licht, de verkopers van T-shirts en andere merchandise, de schoonmakers.

Krezip, Doe Maar

Er is in de stad geen beeld voor Hans en Dick van Mundial, voor Albert van het Gipsy Festival, voor Walter van Roadburn, voor Joost en Vincent van Incubate. Evenmin voor Jacqueline, Anne en Annelies van Krezip, voor Floor van Nightwish, voor Henny van Doe Maar. Ook niet voor Guus M. en Kenny B. En dan hebben we het nog niet over de jazz gehad: Paul, Niko. Al die muzikanten en organisatoren hoeven geen beeld. Maar waardering verdienen ze!

Tilburg zet vol in op kunst in de openbare ruimte. Dat is een hartverwarmend initiatief en het is de bedoeling dat ideeën voor kunstwerken uit de stad zelf komen. Van betrokken inwoners, van omwonenden. 

Ook voor Guus

Een beeld voor iedereen die zich inzet voor de muziek, past in de visie. Op die plek bij 013 zou dat mogelijk moeten zijn. Ik denk aan een gitarist, een herkenbaar beeld. No nonsense. Ik zie een rocker voor me. De armen vol tatoeages, met namen erop van mensen die veel voor de muziek hebben betekend.  Tilburgers kunnen zelf die namen aandragen.

Laat ik dit idee maar eens droppen. Ik hoop dat het wordt omarmd en dat veel mensen er over willen nadenken. En mocht het beeld er daadwerkelijk komen, dan zou ik het leuk vinden als het in de volksmond af en toe De Fons wordt genoemd.

New Wave

Dat is dan natuurlijk een verwijzing naar uiteenlopende muziekstijlen in de stad: Folkrock, Oldskool, Nederpop, Speedmetal. Iedereen een eigen smaak: Flamenco, Oi! (dat is een stroming binnen de punk), New Wave, Symfonische Rock. Of bands die ooit optraden in Noorderlicht en 013: Fairport Convention, Osdorp Posse, Nickelback, Skik.

En wie bij het beeld van de muzikant even denkt aan de tragisch overleden directeur van 013 noemt het gewoon even De Guus: Gothic, Underground, Urban, Surf. Prima. Of je denkt aan concerten van Golden Earing, UB40, Ultravox, Simple Sinds, concerten waar zoveel mensen uit de stad een bijdrage aan leverden en van genoten.

Al Jearrau, Laibach, Lamb of God, Einstürzende Neubauten, Nits. Precies, het beeld is voor ALLEN. 

 

 

Naschrift. Na publicatie van deze blog ontving ik veel reacties. Vooral mensen uit de Tilburgse muziekscene reageerden enthousiast. Sommige kunstenaars uit de stad zetten vraagtekens bij het ontwerp. Daar wil ik graag op aanvullen dat er geen ontwerp is. Ik ben er voorstander van om een kunstenaar een vrije opdracht te geven op basis van de geformuleerde uitgangspunten. Er ligt niets vast. Het is een idee, een voorzet.

 

Illustratie: José Heesters