Oude kapel in hartje stad, dat is een mooi podium

Theatergezelschap De Warme Winkel streek neer in de Visitatiekapel in hartje Tilburg. Acteurs Lisa Verbelen en Floryan Meyer speelden daar de voorstelling 'Lady Chatterley's Lover', vrij naar de roman uit 1928 van D.H. Lawrence. Het is een prachtig stuk, maar wat bleek daar tegelijkertijd: die kapel is een prachtige, intieme locatie voor theater. Waarschijnlijk ook voor muziek en beeldende kunst.

Eerst 'Lady Chatterley's Lover'. Floryan Meyer en Lisa Verbelen zitten aan weerszijden van een brede tafel die midden in de kapel staat. Op de achtergrond is het oude orgel zichtbaar, net als spitsbogen, zuilen en de ramen. Het publiek zit op een kleine houten tribune. Die is speciaal voor deze opvoering geplaatst.  

Floryan Meyer geeft gehaast een samenvatting van het boek, met een beetje tegenzin, zo lijkt het. Voor het geval het publiek de roman niet zou hebben gelezen.

De boswachter

Het verhaal vertelt de geschiedenis van de adelijke Constance Chatterley. Ze leeft met haar man sir Clifford. Die tijdens de Eerste Wereldoorlog gehandicapt geraakt en beweegt zich voort in een rolstoel.

Tijdens een wandeling door het bos ontmoet Constance boswachter Oliver. De twee krijgen een gepassioneerde relatie. Wat de gehandicapte  Clifford niet meer kan dat heeft Oliver volop te bieden.

D.H. Lawrence beschreef de relatie uitvoerig, de seksscènes vooral. In zijn tijd leverde dat veel kritiek op, het boek veroorzaakte een schandaal.

Lisa Verbelen en Floryan Meyer vertalen het boek, vooral het thema naar de huidige tijd. Ze vertellen uitvoerig over hun seksuele ervaringen. Over de teleurstellingen, Verbelen over ervaringen met mannen en vrouwen. Meyer over ervaringen met mannen. Daarmee maken ze de roman ineens actueel. Nog steeds zijn er taboes, nog steeds is veel onbesproken. Het is een tirade tegen de heteroseksuele norm. 

Indrukwekkend stuk

De voorstelling 'Lady Chatterley's Lover' van De Warme Winkel is in het land goed ontvangen. De recensies waren lovend en  het stuk is ook genomineerd voor het Nederlands Theater Festival als meest indrukwekkende voorstelling.

Foto: Sofie Knijff

Tekst hakt erin

Daar is niet tegen in te brengen. Het spel is fantastisch, de tekst hakt erin en al ziet het publiek uitsluitend acteurs tegenover elkaar aan tafel, veel beweging is er niet, het stuk boeit van de eerste tot de laatste zin.

Vooral de boosheid van Meyer, zijn hoofd wordt roder en roder, is bijzonder overtuigend. De oprechtheid van Verbelen ook. Dit verhaal gaat ergens over, dit verhaal raakt hen. 

Terug naar de kapel. Die is onderdeel van de Hogeschool voor de Kunsten en staat midden in de stad. De Schouwburg, de Concertzaal, Factorium zijn op korte afstand. Dat maakt de kapel tot een wezenlijk onderdeel van het culturele gebied dat daar is ontwikkeld.

Daar komt bij dat de omgeving verandert in het Stadsforum, een gebied om te recreëren en een gebied voor evenementen. Dat is een buitenkans om deze kapel vaker te gebruiken voor kunst en cultuur.

Speelplek festival

Ooit zag ik in deze kapel een kleine voorstelling van de Dansacademie, nu deze indrukwekkende theatervoorstelling. De voormalige religieuze ruimte (de zusters van Visitatie baden er) biedt bovendien veel kansen voor exposities.

Deze kapel, een rijksmonument,  als speelplek van een festival in de binnenstad? Ik zie het helemaal voor me. 

Foto: Sofie Knijff

De Visitatiekapel in Tilburg
Rijksmonumenten.nl