Dansfeest van Le Doux Supplice is een hartverwarmend spektakel

Een ogenschijnlijk onbeholpen dj die ook komiek is en aan beatboxen doet. Een mix van dans en acrobatiek, soms razendsnel uitgevoerd. Artiesten die driehoog op elkaars schouders door de piste lopen. Acrobaten die synchroon bewegen, elkaar achteloos in de lucht werpen en verder dansen. De voorstelling En Attendent Le Grand Soir (Wachten op de Grote Nacht) van het Franse circusgezelschap Le Doux Supplice heeft alles wat het hedendaags circus bijzonder en vernieuwend maakt.

Maar het is nog meer. De voorstelling mondt uit in een prettig, energiek dansfeest waarbij de toeschouwer ogen te kort heeft en ook nog eens wordt uitgenodigd om mee te dansen. Er is verbinding, zachtheid en een groot onderling vertrouwen. Dat stralen de spelers uit. Wat een liefdevol, hoopvol en ontroerend spektakel!

Acrobatische dans

Le Doux Supplice, te zien op Festival Circolo in Tilburg, bestaat sinds 2012 en is gevestigd in het Franse Nimes. Het moderne circusgezelschap richt zich op acrobatiek en luchtwerk en dat met een gedetailleerde choreografie en een sterke verbondenheid met de ander. 

Dat alles keert terug in En Attendent Le Grand Soir, dat tot in detail gechoreografeerd lijkt en waar dans en acrobatiek in elkaar overvloeien. Niet alleen acrobatische dans, maar ook door het gebruik van herkenbare dansstijlen.

In de voorstelling is veel muziek: Franse folkrock, volksmuziek, bigbandmuziek, latin, funk, disco, ook techno. Dat inspireert tot uiteenlopende dansstijlen, modern en traditioneel, van uitbundig gespring tot volksdans, ballroom, jive, salsa, tango en iets wat op een polonaise lijkt.

Een wals op hoogte

En dat steeds in combinatie met uitstekend uitgevoerde acrobatische trucs. Zo is de Engelse wals bij dit gezelschap niet op de vloer, maar staan twee dansende acrobaten op de schouders van collega's. Ze houden elkaar vast in een herkenbare danspose en maken hun beweging hoog in de lucht. Zij bewegen omdat de acrobaten op wiens schouder ze staan in het rond draaien.

Is dat mooi om te zien, al dat dansen in de piste? Het is prachtig. Vanwege de afwisseling, de vaart, maar ook vanwege de zorg en betrokkenheid die de acrobaten op elkaar hebben. Er gebeurt iets in  de piste, ook tussen de artiesten.

De negen vertolken allemaal andere rollen: de stoere, de gladjanus, de twijfelaar, de dame, het volksmeisje. Die karakter van de personages lopen sterk uiteen. Ze dagen elkaar uit, zeker, maar ze vinden elkaar steeds. Het plezier spat ervan af en dat slaat over naar de tribunes.

Op het nippertje gevangen

Tussen het dansen door is een aanzienlijke reeks aan acrobatische hoogstandjes. Dans en trucs gaan in één beweging door, om daarna weer over te gaan in dans.

Zo staat een acrobate ineens op de handen van een dansende acrobaat, in de lucht. Ze hangt ondersteboven, stort gevaarlijk naar beneden en wordt op het nippertje door haar collega opgevangen. Meteen dansen de twee door.

Een acrobate loopt hoog in de lucht op de handen van anderen en lijkt zo een wenteltrap te beklimmen. Een acrobaat die op de schouders van een collega staat, heeft met zijn handen een acrobate vast. Hij zwaait haar rond, gooit haar weg, waarna ze wordt opgevangen door twee andere artiesten.  Spectaculair is ook de toren met drie acrobaten die plots achterover keldert om daarna veilig te worden opgevangen door de collega's op de vloer. 

De struikelende dj

Het programma begint ingetogen. De acrobaten zitten tussen het publiek op de tribune. De dj komt struikelend binnen en laat zijn platen vallen. Een acrobaat wandelt over de vloer, gaat weer zitten en maakt een praatje met de toeschouwers.
Het eerste contact is gelegd.

Dan loopt een acrobaat de vloer op, hij helt naar rechts en dreigt te vallen. Meteen wordt hij teruggeduwd door een andere acrobaat en staat weer op zijn voeten. Als 'ie de andere ophelt, gebeurt hetzelfde. Er is verschil in karakters, maar de personages steunen elkaar door dik en dun. Dat lijkt een boodschap. 

Naarmate de avond vordert, wordt het feest uitbundiger. En op dat feest is ook het publiek meer dan welkom. Dat begint al met de volksdans waarbij de acrobaten met witte doeken door de piste dansen. Toeschouwers krijgen met een verleidelijke blik van de artiesten de uitnodiging om mee te doen.

Door het poortje

Zo kan het gebeuren dat binnen enkele tellen ook tientallen bezoekers op de vloer staan. Ze dansen door de tunnel die andere dansers met gespreide armen maken. ...Meisjes op de klompen, jongens op een houten been, rij maar door mijn poortje heen..., maar dan op zijn Frans.

Ook aan het einde van de show staat de vloer vol met dansende toeschouwers. Meedoen mag, het hoeft niet, want niet voor iedereen op de tribune is plek. Toeschouwers dansen met de acrobaten en met elkaar. In duo's, in een lint, in een kring.

Het is een troostrijk feest, mooi om te ervaren. Alle ellendige beelden, uit Oekraïne, uit Israël-Palestina, zijn ineens ver weg. Zo kunnen mensen dus ook met elkaar omgaan.

"Het is mooi om dansende mensen te zien", zegt een acrobaat bij het bedanken van het publiek. "Al zal het de wereld niet meteen veranderen, het is prachtig."
Dat is het.

En Attendent Le Grand Soir van het Franse circusgezelschap Le Doux Supplice.
Nog te zien op Circolo in Tilburg, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, om 20.30. 
Ook te zien: Theater op de Markt in Neerpelt (B) zaterdag 28 en zondag 29 oktober.

FOTO'S: Jostijn Ligtvoet Fotografie