Kunstwerk als ode aan levendige muziekscene Tilburg. Voor muzikanten én mensen achter de schermen

Tilburg is een muziekstad. In poppodium 013, Little Devil, Hall of Fame en Cul de Sac, om maar enkele podia te noemen, spelen wekelijks bandjes en meer dan eens hebben muzikanten die daar optreden een band met Tilburg. Ze komen ze uit de stad of zijn er opgeleid. Niet alleen muzikanten en bandjes zijn belangrijk voor de popcultuur in de stad ook de mensen achter de schermen zijn van onschatbare waarde.

De organisatoren van concerten en festival verzetten ongelooflijk veel werk. Dat geldt eveneens voor alle vrijwilligers in popzalen en op evenementen: de sjouwers, de tappers, de mensen bij de garderobe. Iedereen levert op zijn of haar eigen manier een bijdrage aan de rijke popcultuur in Tilburg.

Een kunstwerk in de stad kan dat zichtbaar maken.

Vandaar dit idee: een kunstwerk voor de popcultuur in Tilburg en de mensen die dat mogelijk maken. Werktitel: de popmuzikant.

Guus of Kenny?

Is dat een beeld voor Guus Meeuwis, voor Nol Havens, Kenny B, Henny Vrienten of voor Jacqueline Govaert en andere Krezipmuzikanten? Nee, zeker niet alleen voor hen. Dat zijn (waren) bekende gezichten op de podia en natuurlijk belangrijk voor de uitstraling van muziekstad Tilburg. Dat geldt ook voor singer-songwriter Duncan Laurence die in Tilburg zijn songfestvalhit schreef en perfectioneerde, en voor zangeres Suzie (geboren in Tilburg) die tijdens een van haar concerten The Beatles in het voorprogramma had staan.

Het is maar een kleine opsomming van bekende en onbekende namen die de popmuziek in Tilburg smoel geven en gaven, want het kunstwerk is bijvoorbeeld ook voor dj Fedde Le Grand, rapper Tiimm, de bandleden van metalband Witte Wieven, Michiel Eikenaar, ooit frontman van NIHILL en muzikant en componist Tom America die met M.A.M. en Sammy America’s Gasphetti nieuw wegen insloeg. Laten we zeker Zjef Naaijkens en de andere muzikanten van RK Veulpoepers BV niet vergeten en de rijke jazzwereld met onder anderen saxofonist Paul van Kemenade.

Guus van Hove

Natuurlijk mag iemand die het kunstwerk voor de popmuziek in Tilburg passeert even aan Henny, Duncan, Jacqueline, Zjef of Suzie denken. Maar zeker ook aan de mensen achter de schermen. Denk bij voorbeeld aan Walter Hoeijmakers, organisator van festival Roadburn, Guus van Hove, de tragisch om het leven gekomen directeur van 013 en aan de voormannen van festival Incubate, om maar enkele namen te noemen. Hiphopliefhebbers zouden even aan Dirk Stolk, organisator van festival Moment kunnen refereren en bluesliefhebbers verwijzen naar John Maes van Heyhoef Backstage.
Niet het beeld bepaalt de associatie, dat bepaalt de passant.

In de geest van Fons

Het idee voor het kunstwerk is in een stroomversnelling geraakt na het tragisch overlijden van Fons van Iersel in 2023. Hij is de man achter Noorderligt, 013, Rockacademie en het PopHuis. Zijn leven draaide om popmuziek in Tilburg en hij hielp voortdurend muzikanten en organisaties.

Moet er een beeld voor Fons van Iersel in Tilburg komen? Nee. Dat had hij zelf nooit gewild. In Tilburg gaat het niet om één of enkele personen, het is de krachtenbundeling van heel veel mensen, ieder met zijn of haar eigen kwaliteiten, die tot grootse daden leiden.

Korte lijntjes en samenwerken

Dat is in overeenstemming met de filosofie van Fons van Iersel. ‘Degene die de toiletten schoonmaakt is net zo belangrijk als de muzikant op het podium,’ zei hij meermaals. ‘De een kan niet zonder de ander’.Die overtuiging is ook het uitgangspunt voor het kunstwerk voor de popmuziek in Tilburg. Het past bovendien goed bij het karakter van de stad: aanpakken, samenwerken, de kracht van korte lijntjes en elkaar iets gunnen.

De een ziet straks een bekende zanger in het kunstwerk, een ander denkt aan een creatieve organisator van festivals, een derde denkt misschien aan zijn overleden moeder die vele jaren bij 013 achter de bar heeft gestaan. De kijker gaat over zijn eigen herinneringen.

Meteen denken aan popmuziek

Dit initiatief gaat niet over het ontwerp voor het kunstwerk. Uiteraard zou het mooi zijn als het werk meteen doet denken aan popmuziek en associaties en ervaringen oproept, maar het ontwerp ligt in handen van een nog te kiezen kunstenaar. Uiteraard in overleg met de organisatie die de opdracht geeft. Daar wordt hard aan gewerkt.

Op dit moment is het vooral belangrijk om de stad enthousiast te maken voor het plan. Ben je enthousiast deel het met anderen. 

Het liefst in de buurt van 013

Het kunstwerk kan overal in de stad komen te staan, maar vooralsnog gaat de gedachte uit naar een plekje in de buurt van 013. Op de hoek Korte Heuvel en 013 staan nu drie saaie afvalcontainers. Dat is een prachtige plek voor het werk, op een zichtlocatie, van meerdere aanlooproutes van grote afstand zichtbaar en dicht bij dé poptempel van de stad. Andere mogelijk locaties zijn: de Spoorzone, Hall of Fame, als blikvanger bij het Station of op het Stadsforum.

Het plan is aangemeld bij SPOOR, expertisecentrum voor kunst in het publieke domein in Tilburg..Meerdere organisaties en muzikanten n de stad  staan sympathiek tegenover het plan, denk aan: poppodium 013, Rockacademie, Roadburn, Nol Havens, Factorium, Het PopHuis en Heyhoef Backstage. Hall of Fame is licht positief, maar wil dat het plan verder wordt uitgewerkt en onderbouwd.  Dat is volledig in overeenstemming met de visie van de initiatiefnemers. Zij gaan het concept  op verzoek van SPOOR aanscherpen.

Ideeën uit de stad zijn welkom.

Wordt vervolgd

 

FOTO 1: Krezip, @Paul Bellaart
FOTO 2: Concert in Hall of Fame. De Tilburgse singer-songwriter Ara @Jules van Iperen
FOTO 3: Organisator Fons van Iersel en Paul Zoontjens bij presentatie PopHuis