Absurd én respectvol eerbetoon aan de trucker

Het is een maf idee, maar ook een geniaal idee, en met veel respect gedaan. De performers Ruben Mardulier en Michiel Deprez, opgeleid aan de Circusopleiding in Tilburg,  reisden met een busje van Oostende naar Polen en speelden een maand lang voorstelling 'Dieselnation'. Dat deden ze op kale parkeerterreinen langs de grote weg. Ze brachten hun kijk op straattheater, hedendaags circus en dans langs de Autostrada, bij benzinestations, tussen geparkeerde vrachtwagens en met truckers als publiek. Daar maakten ze vrienden mee.

Mardulier en Deprez zien truckers als de nieuwe nomaden. Die chauffeurs leven dagenlang in hun truck, eten er, slapen er, drinken er en zoeken in hun vrije uurtjes hun vertier bij andere truckers op een desolaat parkeerterrein. Ze leiden het leven van circusartiesten, zo realiseerden Mardulier en Deprez zich. Altijd zijn ze op pad, ver van huis. En ze vervoeren wat mensen nodig hebben, maar krijgen daar weinig waardering voor.

Avontuur

Met 'Dieselnation' wilden de twee Vlaamse performers een eerbetoon aan de trucker brengen. Het bracht de twee een mooi avontuur en nieuw publiek, want truckers zitten veel meer uren op de stoel in de cabine van hun vrachtwagen dan op het pluche in het theater. Mardulier en Deprez legden hun reis af in mei 2021. Filmmaker Marylka Börresen legde de trip met camera vast en maakte er een documentaire van.

De korte voorstelling die bij de truckers in première ging, is nu ook vertaald naar de zaal. Het publiek ziet de oorspronkelijke voorstelling met aansluitend de documentaire.

Telefoon

De twee heten het publiek in de zaal welkom en vertellen dat iedereen die wil gerust mag rondlopen, dat bellen gerust mag en dat je het stuk het best door de camera van je telefoon kunt bekijken. Zo hebben ze hun publiek langs de Autostrada ervaren. Ze krijgen de lachers meteen op de hand.

Het speelvlak is zo groot als een parkeerplaats voor een truck. Het is afgezet met pionnen. De twee performers dragen overalls en bewegen als truckers en als vrachtwagens. Ze maken met hun stem geluiden van optrekkende trucks, ze maken een piepend geluid als ze als de imaginaire truck achteruit parkeren en ze rollen met zware autobanden. Ze navigeren en maken met hun handen bewegingen die doen denken aan ruitenwissers. 'Autobahn' van Kraftwerk is te horen, maar ook Tsjaikovski klinkt uit de boxen.

Dansen

De twee dansen, halen acrobatische toeren uit, maar het is vaker slapstick dan dat het om de verfijnde beweging gaat. In de dans zijn bewegingen verwerkt die doen denken aan de wereld van trucks en truckers, zoals het wapperen met de hand, bij het geven van aanwijzingen aan de chauffeur als ie achteruit rijdt.

Op enig moment rennen en draaien de twee in gekleurde kostuums met linten over de vloer. Zijn dat nu de vogels die tegen de voorruiten vliegen? Nee, het zijn de borstels in de autowasserette.

Deze korte voorstelling is licht, komisch en absurd. Het stuk laat een brede smile achter op het gelaat.

Witte tuinstoelen

Na de korte voorstelling tonen de twee de documentaire die over de reis is gemaakt. Er zijn fragmenten van de voorstelling te zien, maar vooral beelden van de voorbereidingen, het werven van publiek en de reacties van de truckers.

Die kijken van een afstandje toe, anderen weer zitten op witte, plastic tuinstoelen, met de telefoon in de hand. Dit hadden ze niet verwacht, die chauffeurs, en dat communiceren ze na afloop dan ook graag.

Maar ze weten het optreden te waarderen. De performers hebben na de voorstelling aan een praatje geen gebrek. En aan blikken bier, halve liters,  ook niet trouwens.

In de documentaire zijn gesprekken in de cabines van de truck en het gaat over van alles. Ook over de ambitie van een trucker die porno-acteur had willen zijn. Truckers-humor zullen we maar zeggen. Er is spot, er is zelfspot, nooit borstklopperij, wel steeds respect. Ze tonen zich als vriendelijke jongens met een missie, als performers met vragen en verbazing.

En dat het spannend is om op een parkeerterrein op te treden blijkt als iemand dreigt om de politie te bellen. Die begrijpt die rare snoeshanen niet.

Gezien in De Nieuwe Vorst Tilburg